laatste stage week en de start van onze vakantie!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanne De Smedt - WaarBenJij.nu laatste stage week en de start van onze vakantie!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanne De Smedt - WaarBenJij.nu

laatste stage week en de start van onze vakantie!!

Blijf op de hoogte en volg Hanne

29 April 2014 | Suriname, Paramaribo

hallo iedereen!

de blog is nu wat later omdat ik deze week nog 2 dagen stage had en anders moest ik een blog schrijven over 2 dagen dus die zou nog al kort worden dan.
deze laatste week stond natuurlijk in het teken van het halen van die fel begeerde 40ste bevalling want ik was er nog steeds niet.
Dinsdag is mijn laatste week begonnen omdat het maandag Paasmaandag was en dus een verlof dag, maar toen waren we ook nog op Apiapaati dus had ik zeker niet kunnen komen :)

deze week was het ook de grote wandelmars is Suriname. het is eigenlijk een grote wandeltocht doorheen Paramaribo en deze duurt 4 dagen.Iedereen kon hier aan meedoen. Ik had dan aan een zuster gevraagd waarom het zo belangrijk is. Het is eigenlijk hun manier om carnaval te vieren. Want iedereen die ging heel kleurrijk gekleed. Het was echt een groot feest. zelf hebben we niet meegelopen, we waren ook niet echt een groepen zouden ook niet weten hoe er aan te beginnen. Het was vooral leuk om naar te kijken. Ze lopen veel, ik dacht 9 km per dag dus dat is toch al een hele weg.

op stage was het deze laatste week ook echt wel leuk, ik had graag nog wat meer partussen gehad. ik heb op mijn laatste dag stage ook juist mijn 40ste bevalling gehad. dus ik heb echt geluk gehad, anders had ik nog wat dagen stage moeten bij doen. deze morgen kwam ik op stage en de zuster zei snel Hanne er gaat een vrouw bevallen op VK 1 zorg dat je eerst bent voor de andere studenten! dus dat was wel leuk dat ze aan mij dachten :). de laatste keer dat de vrouw getoucheerd was had ze 5cm, dit was rond 5u dus ik dacht oke , nu 7u dus ze zal aan die 7cm zijn want het was een eerste kindje. ik toucheer haar, ik had net 6cm, het hoofd zat ook nog echt hoog. ik dacht oke niet zo erg, dan duurt het wat langer, ze had goede weeen dus het zou wel lukken. 2uur later, touche juist hetzelfde, dus ik begon al te denken, als die vrouw maar gewoon kan bevallen. ze was ook echt nauw om te toucheren dus misschien had deze baby ook echt geen plaats en kon die niet geboren worden. ik had wel tijdens het touche gevoelt dat het hoofd niet echt aandrukte tijdens een wee, ik heb dan met de zuster overlegd en we zijn dan uitgekomen op weëenzwakte, de weeën waren niet sterk genoeg om het hoofd te laten aandrukken op de baarmoederhals. Ik heb haar dan een stiminfuus gegeven. ondertussen kwam een andere zuster zeggen dat ik nog een opname moest doen, tegen de tijd dat ik daarmee klaar was had de vrouw in arbeid ondertussen 8cm. dus nu ging het wel voorruit. nog even en ik had mijn 40ste en zij haar eerste kindje. wat wel opvalt is dat die jonge vrouwen blijkbaar echt niet weten dat een baby krijgen pijn doet. dat vind ik echt raar, ze verschieten ervan dat het pijn doet en zo zie je wel hoe weinig dat ze worden voorbereid op een bevalling. uiteindelijk is ze nog vlot bevallen en alles was goed met moeder en kind.


het was wel een leuk afscheid op de verloskamer, de verloskundige zeiden dat ik zeker nog een keer moest langs komen voor ik terug ging naar België en als ik nog een keertje met vakantie kom dan moest ik zeker langs komen op de verloskamer :) dat is echt wel leuk om te horen en zeker leuk om je dag af te sluiten. Ik had ook nog een cake gekocht om uit te delen en die was meteen uitgedeeld en opgegeten.
het was echt een super stage

Het is echt een leuke periode geweest. Ik ben nog steeds echt superblij dat ik die keuze gemaakt heb om me in te schrijven voor internationalisering. In België zullen er waarschijnlijk wel studenten zijn met meer dan 40 bevallingen maar dat vind ik echt niet erg, ik heb er een hele ervaring voor in de plaats gekregen. omdat mijn laatste week er op zit zal dit ook wel mijn laatste blogje zijn. spijtig, maar he! dat wil zeggen dat de vakantie eraan komt, we hebben nog 2,5 week vakantie hier in Suriname voor we terugvliegen naar België.

op de planning staat nog een tripje richting Matapica om de zeeschildpadden te gaan bestuderen en Blanche Marie watervallen gaan we ook nog zeker doen. De rest moeten we nog een keertje bekijken en gaan boeken.
zo mensen dit was mijn avontuur, ik hoop dat jullie er ook evenveel van genoten hebben als ik.
het was zeker de moeite waard!
dus ik zou zeggen als je ooit de kans hebt, zeker doen
en voor de rest....

arrivederci!!

Hanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Hanne

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1705
Totaal aantal bezoekers 5797

Voorgaande reizen:

28 Februari 2014 - 17 Mei 2014

buitenlandse stage

Landen bezocht: