Tibiti en Holi Phagwa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanne De Smedt - WaarBenJij.nu Tibiti en Holi Phagwa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanne De Smedt - WaarBenJij.nu

Tibiti en Holi Phagwa

Blijf op de hoogte en volg Hanne

19 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Tibiti

het afgelopen weekend zijn we op trip geweest naar het binnenland. We zijn naar Tibiti geweest. Het is eigenlijk een gebied in het binnenland. maar die dag zijn we begonnen met eerst een bezoekje te brengen aan een lokale "dierentuin". Dit was bij een man die vooral slangen en vogels ging vangen in de jungle om ze dan klaar te maken voor de export. Hier hebben we zelf slangen mogen vasthouden. Zo een slang voelt wel anders aan dan ik had verwacht. Ik dacht altijd dat een slang glibberig zou aanvoelen maar eigenlijk is dit niet echt zo. Het is best wel lastig om het uit te leggen want je kan zeggen dat het zowel wat glad als wat ruw is. Na de slangen waren er wat aapjes die eigenlijk de huisdieren waren. En daarna hebben we nog een hele hoop vogels gezien.

Na ons bezoek aan de zoo zijn we die middag iets gaan eten. Daarna zijn we verder door gereden naar de jungle. Toen we aankwamen in de jungle hadden we er een trip van 3uur in de auto opzitten. Na onze aankomst hebben we samen met onze gids Dion onze hangmatten opgehangen en hebben we iets gedronken. Omdat wij op trip waren ging Dion voor ons koken, fritjes met nuggets. Wie had dat gedacht dat we fritjes zouden eten in de jungle. =)

Na onze heerlijke maaltijd hebben we nog wat gedronken en gelachen, we waren eigenlijk aan het wachten tot het zeker donker genoeg was. Want Dion wou met ons nog een boottochtje maken op de rivier.
Eigenlijk hebben we tijdens de boottocht niet echt zo veel gezien, het was te licht omdat het volle maan was en daardoor ging veel dieren schuilen. We hebben wel een slang gezien en een paar vogels gezien.
Terug aangekomen bij onze slaapplaats zijn we direct gaan slapen. We waren echt wel moe, en ik moet zeggen, een hangmat ligt verrassend goed, ik heb er goed ingeslapen.
De volgende ochtend hebben we dan nog een lekker ontbijt gekregen, jammer genoeg zonder spek en eieren. =) nee het was echt lekker en het smaakte me zeker.
Toen begonnen we aan de echte trip, de reden dat we naar Tibiti, waren gekomen. De stroomversnelling.
Maar eerst moesten we ons nog wagen aan een wandeling door de jungle. Dit was een goede tocht van 1,5uur. De start ging vlot maar dat veranderde als gauw wanneer we enkele plassen tegenkwamen, die waren ontstaan door de eerder regenbuien van die dag. In sommige plassen zaten we tot onze knieën in het water, gelukkig kwam het slijk niet zo hoog want dat zou heel de wandeling wel wat vertragen.
Na nog een kleine afdaling naar de rivier kwam we aan een hoop rotsen. De stroomversnelling was niet te zien omdat het te droog was, het water stond veel te laag waardoor we enkel de rosten zagen. We hadden wel een leuk uitzicht dus dat was ook al iets.
Na dat we wat over de rotsen hadden geklommen en gesprongen zijn we aan onze weg terug begonnen. Dit was wel wat zwaarder omdat het toen ook warmer was geworden, de regenwolken waren weg en de zon was nu aan het branden. We waren ook wel dom geweest en hadden geen drinkwater meegenomen, voor Dion was dit geen probleem, hij dronk uit de rivier. Maar dat was voor mij toch een stapje te ver. Ik wou geen risico nemen want je weet niet wat voor beestjes er allemaal in zitten.
Terug aan de auto hebben we met zijn allen een giga watermeloen verorberd.
Toen zijn we gestart aan onze lange terug weg met de auto. Dit was voor mij iets minder plezant want het was niet een asfalt weg( heel veel putten) dus je kan al raden wat er is gebeurd...
Maar uiteindelijk is iedereen veilig en wel aangekomen terug aan ons huisje. We zijn dan allemaal onmiddellijk gaan slapen omdat we echt moe waren.

Holi Phagwa !!

maandag was het in Suriname feestdag, Holi Phagwa. Een feest van de Hindoestanen. Het was de bedoeling dat iedereen vol verf zou hangen. Het is een feest dat wordt gehouden om het nieuwe jaar te vieren en de boze geesten te verjagen, daarom al die felle kleuren.
We zijn onze feestdag gestart in de Palmentuin, hier hebben we onze verfpoeder gekocht en zijn we meteen begonnen met elkaar vol te gooien zodat we al wat kleur hadden, maar niet alleen ons zelf maar ook iedere voorbijganger kreeg de volle lading. Er was ook leuke muziek zodat we konden dansen en er waren kraampjes met eten en drinken. Het was echt feest. Na de palmentuin zijn we verder gegaan naar het Onafhankelijkheidsplein gegaan. Hier waren er twee podia met ofwel dance/ elektro muziek en de andere was salsa/latin muziek. We zijn gestart met de latin muziek maar al gauw stonden we aan het andere podium, dat was meer onze muziek ;). Na deze drukke dag zijn we naar huis gegaan waar we elke nog bijna een uur hebben moeten douche om als de verf er terug af te krijgen. Sommige verf is er nog steeds niet af, op de plekke waar je het meest gezweet hebt hangt er nog steeds verf :p hij gaat er gewoon niet af!! we hadden die avond ook geen zin meer om te koken dus gingen we een pizza bestellen, dat was eigenlijk ook geen goed plan want na 1,5u was pizza er, het waren er 2 maar we hadden er 6 besteld!! na uiteindelijk nog een half uur hadden we onze 6 pizza's. 2uur na dat ik had gebeld waren we aan het eten. De pizza hut in Suriname is dus geen goed idee, toch niet om te bestellen. :p
Die avond zijn we met zijn allen maar vroeg gaan slapen omdat we de dag erop terug stage hadden en dus terug vroeg moesten opstaan.

Deze week is redelijk goed begonne, ik heb voorlopig elke dag een bevalling kunnen doen dus dat al goed. Ik had er graag wat meer gedaan maar we staan met zoveel studenten op dienst dat het echt vechten is voor een bevalling en als het dan ook niet druk is, is het helemaal een zotte kot, en is het echt vechten!
wat ik ook wel jammer vind is dat je zelf een vroedvrouw moet kiezen waar je me zal samenwerken. Je moet eigenlijk kiezen welke vrouw/arbeid je wil opvolgen en dan je aan de vroedvrouw gaan voorstellen en vragen of je met haar mag samenwerken. In België wordt je aan een vroedvrouw gekoppeld en volg je al de vrouwen mee op waar zij verantwoordelijk over is. In Suriname kies je 1 vrouw, en vaak kan je niet meer doen omdat we met zoveel studenten staan. En dat vind ik jammer, je hebt zo veel minder leerkansen. Al de studenten staan hier ook met een vroege shift dus volgende week ga ik vrager voor late shifts. Deze week gaat het niet meer want er staat al een student met de late en tijdens deze dienst mag er maar 1 student staan.

Zo dit was het zo een beetje wat ik deze week heb meegemaakt,

tot de volgende!!

Hanne

( er staan ook nog wat foto's op van Holi Phagwa + Tibiti)

• 21 Maart 2014 - 23:59

Danny Peeters:

Hey Hanne,
    Leuk om jouw blogs te lezen. Het lijkt toch dat je je draai wat vindt. Spijtig dat er zoveel studenten staan en dat je daarom zo weinig bevallingen kan doen, alhoewel, eentje per dag is ook niet slecht.
    Doe je zeker de groeten aan de anderen en geniet nog van je stage.
    Vele groeten,
    Danny P.